Адаптація дітей до умов дитячого садка
Семінар- тренінг для вихователів і їх помчників
Мета: знайомство педагогічного складу і помічників вихователів із психологічними аспектами адаптації дітей до умов дитячого садка, підвищення психологічної компетентності з проблем виховання та взаємодії з дітьми, які проходять період адаптації
Обладнання: експрес-анкети, ручки, пензлики, фарби, склянка з водою, сіль, перець, жменя землі, папір, магнітофонні записи.
Вступ
Цю зустріч сьогодні я присвячую проблемі адаптації дітей до умов дитячого садка. Сподіваюся, що питання, які ми будемо розглядати, допоможуть нам якнайкраще розібратись у причинах виникнення проблем адаптаційного періоду.
Вітання. Будь-яке тренінгове заняття ми починаємо з вітання, привітайте одне одного компліментом.
Обговорення правил роботи:
1. Бути активним.
2. Не перебивати.
3. Бути відкритим, доброзичливим.
4. Не критикувати (кожен має право на свою точку зору).
Що таке адаптація
Адаптація — це процес пристосування організму до нових умов.
Виокремлюють психологічну й фізіологічну адаптації: фізіологічна — оптимальний вік для початку відвідування дитиною дитячого садка; психологічна — готовність малюка до розставання з матір'ю, до прийняття нового оточення.
У маленької дитини ще немає досвіду спілкування з однолітками, і дорослий для неї є зразком для наслідування, партнером по грі. Дорослі для дитини — це увага, співробітництво і, найголовніше, — захист, комфорт, емоційна стабільність.
Що сильніший емоційний зв'язок із матір'ю, то важче проходить період адаптації. І для такого малюка дитини вихователь має хоча б частково спробувати замінити маму і перебувати в тісному співробітництві з нею. Теперішнє мистецтво виховання починається з людини, яка знаходиться поруч із дитиною.
Практичне завдання
Педагогічний колектив ділиться на 3 підгрупи. Готують і обговорюють відповіді на запитання:
—Якими якостями володієте ви? (Позитивні вказуємо, негативні малюємо.)
—Якими якостями має володіти вихователь у період адаптації дитини до дитячого
садка?
садка?
Щаблі адаптації
Адаптація у всіх дітей відбувається по-різному, це залежить від багатьох факторів.
Існує 4 види адаптації:
1. Легка (1—2 тижні). Я її назвала «Як там було».
У цю групу входять діти, для яких процес адаптації проходить легко, безболісно. Такі діти:
• самостійні;
• комунікабельні;
• урівноважені;
• зацікавлені (спілкуванням, іграми, іграшками).
2. Середня (від 2—3 тижнів до 2—З місяців) — «Чи то тут, чи то там».
У цю групу входять малюки, які проходять процес адаптації важче й повільніше. Такі діти:
• малоініціативні;
• менш самостійні;
• дещо можуть робити самі, але в основному залежать від дорослого;
• мають недостатньо розвинені навички гри та спілкування.
3. Важка (від 1 місяця до півроку) — «Точно не тут».
Важко адаптуються до нових умов діти:
• несамостійні;
• неконтактні;
• які швидко стомлюються;
• з несформованими ігровими навичками;
• які часто зіштовхуються із проявами авторитаризму, жорстокості, або навпаки, у сім'ї панує надто ліберальний стиль. У цьому випадку в дітей спостерігається страх, недовіра чи ігнорування дорослих. Сон, апетит у таких малюків поганий або взагалі відсутній, вони часто хворіють.
5. Діти, яким небажано відвідувати садочок.
6.
Діти домашні, не можуть звикнути до умов дитячого садка. Таких дітей від 2 до 4 %.
Критичний вік для адаптації
Виходячи із власного досвіду, своїх спостережень, як ви вважаєте, в якому віці дитина краще адаптується до нових умов проживання?
Який оптимальний вік для початку відвідування дитиною дитячого садка?
Однозначно на це питання відповісти неможливо. Деякі психологи найкращим вважають вік 1 рік 7 місяців. Зв'язок із матір'ю досить тісний (якщо в сім'ї панує любов і гармонія), дитину привчають до спілкування з однолітками, до навичок самообслуговування. Як наслідок — дитина зможе швидко влитися в колектив дитячого садка. Деякі психологи вважають найкращим вік від 3 до 4 років. Як ліпше дитині насправді, можуть знати тільки батьки.
Від чого залежить полегшення адаптаційного періоду?
Як потрібно поводитися батькам із дитиною, коли вона вперше почала відвідувати дитячий садок?
Якщо дитина одна, часто хворіє, є страхи, то її звикання до дитячого садка має бути поступовим. Батьки повинні довідатися, який режим дня в дитячому садку, і максимально наблизитися до нього в домашніх умовах. Спочатку дитину потрібно привести у групу, познайомити з вихователями, з дітьми, подивитися разом іграшки, зацікавити. Краще, коли мама з дитиною приходитиме на прогулянки в дитячий садочок, дитина буде поступово звикати до дітей і вихователів. Приводити дитину потрібно у другій половині дня, після сну, для того, щоб малюк бачив, що він не залишиться один, його обов'язково заберуть. Залишати його в перші дні можна всього на кілька годин.
Фактори ризику, які ускладнюють адаптацію дитини до ДНЗ
Антенатальні (до пологів):
1.Токсикози протягом вагітності.
2.Гострі інфекційні захворювання матері.
3.Хронічні захворювання матері в період вагітності.
4.Прийом лікарських препаратів.
5.Стресові ситуації в період вагітності.
6.Вживання матір'ю алкоголю, паління.
7.Часте вживання батьком алкоголю перед зачаттям дитини.
Інтранатальні (під час пологів):
1.Ускладнення при пологах.
2.Асфіксія дитини. Родова травма.
3.Хірургічне втручання під час пологів.
4.Несумісність за резус-фактором у матері й дитини.
Постнатальні фактори (після пологів):
1.Недоношеність або переношеність дитини.
2.Велика маса тіла (вага більше 4 кг).
3.Захворюваність на першому місяці життя.
4.Уживання матір'ю алкоголю, паління під час вигодовування дитини грудьми.
5.Пасивне паління (паління членами сім'ї у присутності дитини).
6.Штучне вигодовування.
7.Фонові захворювання (рахіт, діатез, пар атрофія, анемія).
8.Часті ОРВІ, інфекційні захворювання до 3 років.
9.Наявність хронічних соматичних і вроджених захворювань (пієлонефрит, порок
серця і т. д.)
серця і т. д.)
10. Затримка нервово-психічного розвитку.
Соціальні фактори (які можна змінити):
1.Незадовільні матеріально-побутові умови життя.
2.Відсутність загартовувальних процедур.
3.Невідповідність домашнього режиму та режиму в новій для дитини дошкільній
установі.
установі.
4.Позбавлення спілкування з однолітками й незнайомими людьми.
5.Конфліктні взаємини в сім'ї.
6.Неповна сім'я.
7.Перша або єдина дитина.
8.Неправильне виховання дитини: «кумир сім'ї», «Попелюшка», гіперопіка тощо.
9.Відсутність спілкування з однолітками.
Основні симптоми кризи 3 років
Криза 3 років спричинена усвідомленням дитиною свого «Я», прагненням до самостійності.
Основні симптоми кризи: негативізм, самовілля, непокора, впертість.
Уявімо собі якусь педагогічно грамотну, чималу, інтелігентну сім'ю, яка займається дитиною. Дитина в такій сім’ї оточена турботою, пещенням, увагою. Вона у сім’ї — центр всесвіту, біля якого крутяться мама, тато, бабуся, дідусь. І ось наступає період, коли батьки вирішують віддати дитину в дитячий садок.
Оточення дитини до дитячого садка — мама, тато, дідусь, бабуся.
У дитячому садку — вихователь, помічник вихователя, діти.
МУЗИЧНА ПРИТЧА «САМОТНЯ ЗІРОЧКА»
Колись дуже давно нічне небо було зовсім темним. На ньому була тільки одна маленька Зірочка. Вона жила високо в небі й коли дивилася навколо, то зауважувала, що зовсім одна. Від своєї самотності їй ставало сумно, бо дуже хотілося бачити на небі інші зірочки, ловити їхні промінці й дарувати їм своє тепло.
Якось Зірочка вирішила помандрувати на землю до самотнього, старого, мудрого чоловіка, який жив на високій горі. Коли вона його знайшла, то запитала: «Чи можеш ти мені допомогти? Мені так самотньо на небі. Немає нікого, з ким би можна було поговорити, розділити радість і смуток. Іноді я навіть плачу, настільки мені самотньо».
Мудрець прекрасно знав цей стан, коли ти один — пропадає бажання гратися,їжа стає несмачною, сон неспокійним, не співаються веселі пісні.»
Йому дуже сподобалася маленька зірочка, а оскільки він був старим, добрим, мудрим, то вирішив їй допомогти. Він зайшов у свій будинок, знайшов там блискучий чарівний мішок, відкрив його, і дістав звідти безліч блискучих чарівних зірочок. Один помах руки — і на нічному небі засяяли тисячі нічних зірочок.
— Подивися,— сказав мудрець — як красиво й дивно!Тепер на небі безліч зірочок, це твої друзі. Тобі не буде так самотньо, ти зможеш розмовляти з ними, гратися в різні ігри, дарувати їм своє тепло й любов. Маленька, колись зовсім самотня зірочка була дуже рада й щаслива, що в неї з'явилося безліч друзів. Вона подякувала мудрецеві. І вже вирішила полетіти на небо, але мудрець зупинив її: «Я хочу для тебе зробити ще дещо. Я хочу, щоб пам'ять про тебе назавжди залишилась на землі. Я створю на чомусь незвичайному твоє зображення». Він ляснув у долоні, й зображення маленької зірочки раз і назавжди залишилося на землі.
Запитання: це залишилася маленька зірочка? (У серцевині яблука; показати.)
Цю легенду я розповіла не просто так, а для того, щоб ви відчули стан дитини, коли вона приходить перший раз у дитячий садок, період адаптації. Завдання педагогів — допомогти дитині безболісно пройти цей період. Щохвилини, щогодини, щодня усі малюки потребують нашої підтримки й розуміння, а особливо діти, які переживають період адаптації.
Завдання : «Хто винен, що діти не хочуть іти в дитячий садок?».
Портрет новоприбулої дитини
1.Негативні емоції — пхикання, яким малюк прагне виразити протест при розлуці з батьками.
2.Страх — супутник негативних емоцій. Дитина боїться нової обстановки, нових дорослих і т. д.
З.Гнів.
4.Позитивні емоції — протистоять усім негативним емоціям. Радість, веселий сміх —
головні ліки.
головні ліки.
5.Соціальні контакти. Навіть комунікабельна дитина в період адаптації може замкнутися. Але на зміну «гордій безконтактності» приходить «компромісна контактність». Як тільки маля налагодило соціальні контакти, всі порушення адаптаційного періоду підуть на спад.
6.Пізнавальна діяльність — вірний «друг» усіх позитивних емоцій.
7.Соціальні навички. Під пресом стресу дитина змінюється настільки, що може «розгубити» майже всі навички самообслуговування, які давно засвоїла. Однак у міру адаптації до умов організованого колективу, вона «згадує» раптом забуті навички, на додачу до них легко засвоюючи нові.
8.Особливості мовлення. У деяких малят на тлі стресу змінюється мовлення вбік регресу.
9. Апетит. Поганий або відсутній взагалі. Як тільки дитина починає нормально харчуватися — важка адаптація позаду.
10. Сон. Спочатку сон відсутній зовсім, у тиху годину малюк як «Ванька-Встанька». У міру звикання сон з'являється, неспокійний, уривчастий, спочатку його навряд чи можна назвати повноцінним сном.
11. Рухова активність. Дитина або дуже загальмована, або гіперактивна. Однак інколи педагоги плутають гіперактивність із активністю, властивою темпераменту, і забувають про те, що є діти — глядачі, слухачі, оратори й діячі.
Казкотерапія. Підготовка до сну
Іноді дітей неможливо вкласти спати без сліз та істерик, а особливо якщо дитина проходить адаптаційний період. Але дитину можна перехитрити. Погратися з нею в казку, в яку вона повірить. Візьмемо для прикладу казку «Білосніжка й сім гномів».
Жили-були Білосніжка (це я) і гноми (це ви). Усі гноми лягають спати й прокидаються в один і той же час, за всіма гномами спостерігає Білосніжка. Гномики за день дуже стомилися — і ніжки стомилися, і ручки стомилися — тому їм потрібно відпочити. Гномики лягають кожен у свою постільку, кладуть голівку на подушечку й одразу засинають. Жоден гномик не повинен розмовляти або гратися, заважаючи спати іншим гномикам. Спати потрібно тільки у своїй постельці, не можна спати на килимку або на диванчику. Якщо в період денного сну хтось із гномиків прокинеться, а всі інші гномики сплять, потрібно тихенько полежати й почекати, доки вони прокинуться. А якщо маленькому гномикові щось потрібно, він має звернутися до Білосніжки.
Не слід забувати про чарівну силу гри. Це рухливі ігри, ігри, які швидше допоможуть адаптуватися дитині, пальчикові, предметні, ігри-крихітки, що допомагають дитині розвиватися, ігри-спостереження, настільні тощо.
Слово... Його велика магія зачаровує, піднімає до небес, будить у нас кращі людські якості. За допомогою слова можна встановити контакт із будь-якою дитиною дошкільного віку. Казки, пісні, потішки, загадки, приказки, лічилки є незамінним засобом пробудження пізнавальної активності, самостійності та яскравої індивідуальності. Ласкаві примовки, потішки викличуть радість у дитини. Саме найчастіше через елементи фольклору ми доносимо до дитини свою ніжність, турботу, любов, віру в неї.
Особливо важливо звертатися до фольклору в перші дні появи дитини в дитячому садку, саме це сприяє якнайшвидшій адаптації.
Як діють слова на дитину
Скільки б ми не чули про цілющу силу доброго слова, іноді однаково говоримо моторошні речі, жахливим тоном, потім себе коримо за це. Але слово не горобець, вилетіло — не піймаєш.
Тому я вирішила вам на практиці наочно показати вплив слова на дитину. Особливо слово ранить душу малюка, який проходить період адаптації:
• склянка води — дитина (чиста, проста, наївна);
• сіль — грубі, солоні слова;
• перець — слова, які печуть, образливі слова;
• жменя землі — байдужність, неувага до дитини.
Сіль, перець, землю висиплемо у склянку. Все це добре перемішаємо — отримаємо стан дитини. Скільки пройде часу, доки все осяде, забудеться. А варто лише трішки збовтати, й усе підніметься наверх. А це стреси, неврози, гіперактивністьта інші проблеми.
Отже, ми з вами з'ясували, що труднощі адаптації до дитячого садка виникають майже в кожного малюка. Завдання педагога — самому «адаптуватися» до кожної дитини, зрозуміти її, відчути, допомогти.
Не плач, не плач, дитинко,
Прискакає до тебе білка,
Принесе горішки —
Для Машиної потішки.
Потішки для новачків
Хто в нас хороший?
Хто в нас пригожий?
Ванечка — хороший,
Ванечка — пригожий!
Ой, мій маленький,
Хлопчик мій рідненький,
Мій хорошенький,
Мій пригоженький.
Потішки для вмивання
Водичко, водичко,
Умий моє личко,
Щоб очі блищали,
Щоб щічки червоніли,
Щоб сміялися губи,
Щоб кусалися зуби.
Потішки при одяганні
От вони, чобітки:
Цей — із лівої ніжки,
Цей — із правої ніжки.
Якщо дощичок піде,
Надягнемо чобітки:
Цей — із правої ніжки,
Цей — із лівої ніжки.
От так добре!
Валянки, валянки,
Невеликі, маленькі,
Опушка боброва,
Маша чорноброва.
Потішки за обідом
Жили-були сто малят,
Всі ходили у дитсад.
Всі сідали за столи,
І з'їдали, що дали.
Потім всі лягали спати все з початку починати.
Коментарі
Дописати коментар