Сторінка керівника


ПОЛОЖЕННЯ
про внутрішню систему забезпечення якості освіти
закладу дошкільної освіти №
1 «Дзвіночок»
комунальної власності територіальної громади
м. Жмеринки Вінницької області

1.   Положення про внутрішню систему забезпечення якості освіти в ЗДО № 1 «Дзвіночок» розроблено відповідно до вимог ч. 3 ст. 41 Закону України «Про освіту», Закону України «Про дошкільну освіту», Базового компоненту дошкільної освіти, Статуту закладу.
2. Стратегія (політика) забезпечення якості освіти в закладі базується на таких принципах:
— відповідності Базовому компоненту дошкільної освіти;
— відповідальності за забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності;
— системності в управлінні якістю на всіх стадіях освітнього процесу;
— демократизації в освітній діяльності;
— здійснення обгрунтованого моніторингу якості освітньої діяльності;
— готовності суб’єктів освітньої діяльності до ефективних змін;
— відкритості інформації на всіх етапах забезпечення якості та прозорості процедур системи забезпечення якості освітньої діяльності.
3. Мета внутрішньої системи якості освіти закладу складається в поєднанні й інтеграції організаційних, методичних, кадрових зусиль і ресурсів ЗДО з урахуванням різноманітних факторів та умов для досягнення високої якості освітнього процесу та його результатів, що відповідають кращим зразкам і відповідним стандартам.
Основні завдання внутрішньої системи забезпечення якості освіти передбачають розробку та дотримання в закладі вимог до визначення якісних результатів із наступних напрямків:
— збереження та зміцнення фізичного, психічного і духовного здоров’я дитини;
— формування внутрішньої культури особистості в контексті рідної культури, мови, поваги до традицій і звичаїв народу, свідомого ставлення до себе, оточення та довкілля;
— формування особистості дитини, розвиток її творчих здібностей, набуття нею соціального досвіду;
— виконання вимог Базового компонента дошкільної освіти, забезпечення соціальної адаптації та готовності продовжувати освіту.
4. Заклад працює у взаємодії з усіма зацікавленими суб’єктами, до яких відносяться:
— здобувачі освіти та їх батьки;
— педагогічний персонал ЗДО;
5. Критеріями ефективності внутрішньої системи забезпечення якості освіти є:
— відповідність досягнень здобувачів освіти державним вимогам до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років, сумарного кінцевого показника набутих дитиною компетенцій перед її вступом до школи.
— відповідність узагальнених показників результату освітньої роботи (сформованість певного виду компетенцій) змісту освітніх ліній, визначених інваріантною складовою Базового компонента дошкільної освіти.
— ефективність реалізації варіативної складової змісту дошкільної освіти відповідно до індивідуальних інтересів і потреб дітей, запитів і побажань батьків, наявних умов розвитку дошкільників.
— якісний склад та ефективність роботи педагогічних працівників.
— показник наявності освітніх, методичних і матеріально-технічних ресурсів для забезпечення якісного освітнього процесу.
6. Характеристика чинної внутрішньої системи забезпечення якості освіти в ЗДО №
1 «Дзвіночок».
6.1. Зміст внутрішньої системи якості освіти закладу формується та реалізується за напрямами: «Освітнє середовище», «Педагогічна діяльність», «Здобувачі освіти». «Результати навчання, виховання», «Управління закладом освіти», «Формування іміджу сучасного закладу освіти».
6.2. Напрям «Освітнє середовище» відображає забезпечення якісних показників розвитку вихованців закладу, створюються сприятливі умови навчання, виховання та перебування в ясла-садку. Для цього діяльність закладу спрямована на облаштування куточків освітнього середовища, забезпечення ігровим, роздатковим та дидактичним матеріалом.
Для ефективного функціонування закладу створюється єдиний інформаційний простір, а саме, формується інформаційна база даних програми «КУРС Дошкілля».
При оцінюванні якості освітнього процесу можуть використовуватися комплексні технології для обробки результатів моніторингу.
Для обміну інформацією з якості освітнього процесу використовується відео-, аудіо- і магнітні носії інформації, розмножувальна техніка.
Для забезпечення більш широких і різноманітних зв’язків закладу із зовнішнім середовищем, у тому числі доступу до різних баз даних, джерел інформації ЗДО №
1 «Дзвіночок» підключено до швидкісного Інтернету.
Для забезпечення створення єдиного інформаційного поля ЗДО №
1 «Дзвіночок» функціонує офіційний сайт закладу —https://zdo1dzvinochok.blogspot.com/
Створення інклюзивного освітнього середовища.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування створюють умови для забезпечення прав і можливостей осіб з особливими освітніми потребами для здобуття ними освіти на всіх рівнях освіти з урахуванням їхніх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.
Особам з особливими освітніми потребами освіта надається нарівні з іншими особами, у тому числі шляхом створення належного фінансового, кадрового, матеріально-технічного забезпечення та забезпечення розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби таких осіб, визначені в індивідуальній програмі розвитку.
Зарахування осіб з особливими освітніми потребами до закладу дошкільної освіти та відрахування таких осіб здійснюються у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.
Категорії осіб з особливими освітніми потребами визначаються актами Кабінету Міністрів України.
6.3. У напрямі «Педагогічна діяльність» визначені критерії, оцінювання педагогічної діяльності педагогічних працівників у ЗДО №
1 «Дзвіночок».
— стан забезпечення кадрами відповідно фахової освіти;
— освітній рівень педагогічних працівників;
— результати атестації;
— систематичність підвищення кваліфікації;
— наявність педагогічних звань, почесних нагород;
— наявність авторських програм, посібників, методичних рекомендацій, статтей тощо;
— участь в експериментальній дільності;
— результати освітньої діяльності;
— оптимальність розподілу педагогічного навантаження;
— показник плинності кадрів.
З метою вдосконалення професійної підготовки шляхом поглиблення, розширення й оновлення професійних компетентностей організовується підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
Щорічне підвищення кваліфікації педагогічних працівників здійснюється відповідно до Закону України «Про освіту». Загальна кількість академічних годин для підвищення кваліфікації педагогічного працівника впродовж п’яти років не може бути меншою за 120 годин.
Підвищення кваліфікації педагогічних працівників здійснюється за такими видами:
— довгострокове підвищення кваліфікації – курси;
— короткострокове підвищення кваліфікації: семінари, семінари-практикуми, тренінги, конференції, «круглі столи» тощо.
Щорічний план підвищення кваліфікації педагогічних працівників затверджує педагогічна рада закладу.
Показником ефективності та результативності діяльності педагогічних працівників є їх атестація.
Атестація педагогічних працівників є обов’язковою і здійснюється один раз на п’ять років відповідно до Типового положення про атестацію педагогічних працівників.
6.4. Напрям «Здобувачі освіти. Результати навчання, виховання» здійснюється шляхом моніторингу і узагальнення його результатів за освітніми лінями Базового компоненту дошкільної освіти.
Педагогічні працівники закладу дошкільної освіти, здійснюючи моніторингові дослідження щодо рівня розвитку компетенцій дошкільників, використовують підготовлений інструментарій (анкети, кваліметричні моделі, діагностичні карти), оцінюють результативність освітнього процесу та виявляють фактори, що впливають на його ефективність. Результат моніторингу узагальнюється педагогічними працівниками в текстовому, табличному та графічному вигляді. Саме освітній моніторинг допомагає відстежити динаміку змін в освітній системі, спрямувати її розвиток на запланований результат.
Показниками ефективності освітнього процесу якості надання освітніх послуг можуть бути:
— % здобувачів освіти, які мають достатній і високий рівень компетентності;
— позитивна динаміка розвитку дітей, засвоєння дітьми вимог комплексної програми;
— відповідність узагальнених показників результату освітньої роботи (сформованість певного виду компетенцій) змісту освітніх ліній, визначених інваріантною складовою Базового компонента дошкільної освіти;
— відповідність досягнень здобувачів освіти державним вимогам до рівня освіченості, розвиненості та вихованості дитини 6 (7) років, сумарного кінцевого показника набутих дитиною компетенцій перед її вступом до школи.
6.5. Напрям «Управління закладом освіти» забезпечує функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Критеріями ефективності управлінської діяльності є:
— наявність нормативних документів, де закріплені вимоги за якістю освітнього процесу (модель випускника, програма розвитку і т.д.);
— оптимальність та дієвість управлінських рішень;
— керованість процесу управління забезпеченням функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти (наявність підрозділу або посадової особи, які відповідають за управління якістю освітнього процесу);
— формування освітньої програми закладу освіти (раціональність використання інваріантної, варіативної складової);
— підвищення показника відповідності засвоєних здобувачами освіти рівня та обсягу знань, умінь, навичок, інших компетентностей вимогам стандартів освіти;
— наявність та ефективність системи моральних стимулів для досягнення високого рівня якості освітнього процесу.
6.6. Напрям «Формування іміджу сучасного закладу освіти» в ЗДО
1 «Дзвіночок» здійснюється шляхом оприлюднення інформації про якість освітнього процесу, освітньої діяльності на сайті закладу:
— статут закладу освіти;
— ліцензія на провадження освітньої діяльності;
— структура та органи управління закладу освіти;
— кадровий склад закладу освіти згідно з ліцензійними умовами;
— освітні програми, що реалізуються в закладі освіти, та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою;
— територія обслуговування, закріплена за закладом освіти його засновником (для закладів дошкільної та загальної середньої освіти);
— мова (мови) освітнього процесу;
— результати моніторингу якості освіти;
— річний звіт про діяльність закладу освіти;
— правила прийому до закладу освіти;
— умови доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами;
— інша інформація, що оприлюднюється за рішенням закладу освіти або на вимогу законодавства.
Публічність освітньої діяльності закладу може здійснюватися публікаціями педагогічних працівників, батьків у засобах масової інформації, друкування продукції педагогічних працівників у фахових виданнях.
Формуванню позитивного іміджу закладу можуть сприяти іміджеві заходи на рівні громади, регіону тощо.
Публічна інформація про розвиток закладу забезпечується шляхом проведення щорічного звітування керівника закладу освіти про свою роботу на загальних зборах колективу (конференціях).
7. Система контролю за реалізацією процедур забезпечення якості освіти.
Система контролю за реалізацією процедур забезпечення якості освіти включає:
— самооцінку ефективності діяльності із забезпечення якості освіти;
— моніторинг якості дошкільної освіти.
7.1. Організація внутрішньої системи забезпечення якості освіти в закладі здійснюється на рівнях:
І рівень – здобувачі освіти, батьки;
ІІ рівень – адміністрація закладу.
7.2. На першому рівні організації внутрішньої системи забезпечення якості освіти психологічною та методичною службою закладу здійснюється діагностика компетентностей дітей, опитування (анкетування) батьків вихованців щодо якості проведення занять, напрямків діяльності закладу, інтересів та потреб;
На другому рівні, забезпечення якості освіти визначається за такими напрямами:
— контроль виконання вимог щодо якісної організації освітньої діяльності;
— моніторинг поточних, проміжних результатів навчання здобувачів освіти;
— встановлення та оцінювання рівня досягнень складових компетентностей здобувачів освіти, досягнутих на певному етапі їх навчання.
Визначається якість планування, контроль рівня досягнень здобувачами освіти:
— забезпечення публічної інформації про освітні програми;
— встановлення оперативного зворотного зв’язку з батьками;
— управління якістю (методи та види діяльності);
— щорічне оцінювання здобувачів освіти та загальне оприлюднення результатів таких оцінювань на офіційному веб-сайті (моніторинг);
— забезпечення підвищення кваліфікації педпрацівників;
— забезпечення функціонування та постійне вдосконалення інформаційної системи закладу.
7.3. Методи збору інформації, інструменти та джерела інформації:
— опитування;
— вивчення документації;
— моніторинг;
— аналіз даних та показників, які впливають на освітню діяльність.
7.4. Очікувані результати:
— отримання результатів стану освітнього процесу в ЗДО;
— покращення функцій управління освітнім процесом, накопичення даних для прийняття управлінських рішень.



 

Затверджую:

Наказ №2/01-54о/с від «01.12.2019 »

Директор ЗДО №1 «Дзвіночок»

__________________ О. А. Рудяк

 

Положення про WEB – сайт

Закладу дошкільної освіти  №1 « Дзвіночок»

1 . Загальне положення

1.1.  Дане Положення розроблено на основі типового положення з метою визначення порядку створення та роботи інформаційного сайту закладу дошкільної освіти з метою розширення інформаційного освітнього простору.

1.2.  WEB – сайт ЗДО №1 «Дзвіночок» створений з метою активного впровадження інформаційно – комунікативних технологій у практику роботи закладу, як інструмент мережевої взаємодії всіх учасників освітнього процесу.

1.3.  Сайт є одним із інструментів забезпечення навчальної та позаробочої діяльності садочка і є публічним органом інформації, доступ до якої відкритий для всіх бажаючих.

1.4.  Дійсне положення визначає поняття цілі, вимоги, критерії та організацію сайту ЗДО №1 «Дзвіночок» і розроблено з метою визначення вимог до організації і підтримки працездатності дошкільного сайту в умовах  інформаційного суспільства.

1.5.  Директор закладу призначає адміністратора сайту , який несе відповідальність за вирішення питань про розміщення інформації, про видалення чи оновлення застарілої інформації .

1.6. Створення і підтримка сайту є предметом діяльності , команди закладу освіти. Сайт – це не окремий вид діяльності, він поєднує в собі процес збору, обробки, оформлення, публікації інформації з процесом інтерактивної комунікації і в той же час презентує актуальний результат діяльності дошкільного закладу.

1.7.  Митою створення та функціонування офіційного сайту закладу дошкільної освіти є забезпечення пересічних громадян України достовірною інформацією про освітні послуги, які надаються навчальним закладам специфікою його роботи, висвітлення його діяльності, широкого інформування громадськості про досягнення та перспективи розвитку навчального закладу, про поновлення у галузі освіти .

1.8. Сайт закладу є інструментом мережевої взаємодії всіх учасників освітнього процесу, що має сприяти активному впровадженню інформаційно- комунікаційних технологій у практику роботи закладу освіти .

1.9. Створення і підтримка сайту є предметом діяльності команди закладу освіти. Обслуговування сайту поєднує в собі процес збору,обробки оформлення, публікації, інформації з процесом інтерактивної комунікації та презентує актуальний результат діяльності ЗДО №1 «Дзвіночок».

2. Мета і завдання закладу дошкільної освіти.

2.1. Мета : розвиток  єдиного інформаційного освітнього простору в ЗДО та в місті, представлення закладів освіти Інтернет – спільноті.

2.2. Завдання :

     - позитивна презентація  інформації про особливості закладу його історія розвитку, освітні програми та проекти;

   - систематичне інформування учасників освітнього процесу про діяльність навчального закладу;

   - формування позитивного іміджу дошкільного закладу ;

   - здійснення обміну педагогічним досвідом та демонстрація досягнень педагогічного колективу ;

   - створення умов для мережевої взаємодії закладу з іншими установами ;

   - стимулювання творчої активності педагогів та учасників освітнього процесу ;

   - підвищення ролі інформаційної освіти, організація навчання з використанням мережевих освітніх ресурсів;

  - сприяння створенню в регіоні єдиної інформаційної інфраструктури.

3. Інформаційне наповнення сайту та його механізми .

3.1. З метою якісного інформаційного наповнення сайту створюється творча група зі складу представників педагогічного та батьківського колективів.

3.2. Розширення інформації на офіційному сайті здійснюється адміністратором або відповідальними за інформаційне наповнення розділів офіційного сайту закладів освіти , які призначаються наказом керівника навчального закладу .

3.3. Адміністратор та відповідальний  за інформаційне наповнення розділу офіційного сайту закладу освіти несуть відповідальність за зміст поданої інформації та своєчасність її поновлення .

3. 4. Діяльність адміністратора сайту безпосередньо пов’язана з експлуатацією сайту зміна дизайну та структури :

- розміщення нової та видалення застарілої інформації;

- публікація інформації;

- розробка нових WEB – сторінок.

3.5. Адміністратор сайту закладу освіти зобов’язаний забезпечувати відкритий доступ до такої інформації:

- статут закладу;

- стратегія закладу;

- контактна інформація про заклад (адреса, номера телефонів, адреса ел. Почти);

- матеріали з організації навчального процесу, режим навчання;

- освітні програми , що реалізуються в закладах освіти з переліком виховних заходів, курсів тощо;

- мова навчання;

- керівник закладу, його заступник;

- педагогічні кадри, їхній освітній та кваліфікаційний рівень, займана посада, досвід педагогічної діяльності;

- наявність вакантних посад;

- матеріально –технічне забезпечення закладів освіти;

- результат моніторингу якості освіти.

- інформація про події ( свята, розваги , конференції, конкурси, збори тощо);

- річний звіт про діяльність закладу освіти.

3.6. Заборонені розмови на WEB- сайті :

- інформаційні матеріали які вміщують заклики до насильства, розпалювання соціальної та расової ворожнечі , міжнаціональних та релігійних чвар, екстреміські  релігійні та політичні ідеї;

- інші інформаційні матеріали, які заборонені законодавством України;

3.7. Розміщення інформаційної реклами комерційного характеру допускаються лише за умови дозволу директора ЗДО. Умови розміщення такої інформації регламентуються спеціальними договорами .

4. Організація організаційного наповнення та супроводу сайту.

4.1. Адміністратор сайту відповідає за змістове наповнення сайту та його своєчасне оновлення .

4.2. Адміністратор сайту здійснює консультування осіб , відповідальних за надання інформації з реалізації проблем пов’язаних з інформаційним наповненням та актуалізацією інформаційного ресурсу.

4.3. Інформація яка підготовлена для розміщення на сайті надається в електронному вигляді адміністратором сайту.

4.4 В окремому випадку текстова інформація може бути надана у рукописному варіанті без помилок та виправлень , графічна – у вигляді фото схем .

4.5. Зміни , які носять концептуальний характер погоджується директором закладу.

5. Персональні дані .

5.1. При підготовці матеріалів для розміщення в Інтернеті, адміністратор закладу освіти та адміністратор сайту закладів освіти зобов’язані забезпечити виконання вимог Закону України « Про захист персональних даних» ( у ЗМІ від 02.07.2010р. ).

5.2. Відомості про суб’єкт персональних даних можуть бути вилучені у будь який час із загальнодоступних  джерел персональних даних на вимогу суб’єкта персональних даних чи його законних представників.

5.3. Частина інформаційного ресурсу, який формується за ініціативи підрозділів педагогічного колективу, батьківської спільноти  може бути розміщена на окремих блогах та сайтах , доступ до яких організовується із сайту закладів освіти .

 


УК Р А Ї Н А

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЖМЕРИНСЬКОЇ  МІСЬКОЇ  РАДИ

ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ   ЗАКЛАД  №1

___________________________________________________________________________

23100, м. Жмеринка, вул.Барляєва 13, тел. 2-22-53 е- таіl: dnz1_dzvinochok@ukr.net

 

Затверджую:

Наказ №2/01-19о/с від «16.03.2020 »

Директор ЗДО №1 «Дзвіночок»

__________________ О. А. Рудяк

 

 

ПОЛОЖЕННЯ
про дистанційне навчання

І. Загальні положення

1.1. Це Положення визначає основні засади організації та запровадження дистанційного навчання.

1.2. Під дистанційним навчанням розуміється індивідуалізований процес набуття знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників навчального процесу у спеціалізованому середовищі, яке функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.

1.3. Це Положення поширюється на дистанційне навчання у:

·                     загальноосвітніх навчальних закладах (далі - ЗНЗ);

·                     професійно-технічних навчальних закладах (далі - ПТНЗ);

·                     вищих навчальних закладах (далі - ВНЗ);

·                     закладах післядипломної освіти або структурних підрозділах вищих навчальних закладів, наукових і освітньо-наукових установ, що здійснюють післядипломну освіту (далі - ЗПО).

1.4. Метою дистанційного навчання є надання освітніх послуг шляхом застосування у навчанні сучасних інформаційно-комунікаційних технологій за певними освітніми або освітньо-кваліфікаційними рівнями відповідно до державних стандартів освіти; за програмами підготовки громадян до вступу у навчальні заклади, підготовки іноземців та підвищення кваліфікації працівників.

1.5. Завданням дистанційного навчання є забезпечення громадянам можливості реалізації конституційного права на здобуття освіти та професійної кваліфікації, підвищення кваліфікації незалежно від статі, раси, національності, соціального і майнового стану, роду та характеру занять, світоглядних переконань, належності до партій, ставлення до релігії, віросповідання, стану здоров’я, місця проживання відповідно до їх здібностей.

1.6. У цьому Положенні терміни і поняття вживаються у таких значеннях:

·                     асинхронний режим - взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої учасники взаємодіють між собою із затримкою у часі, застосовуючи при цьому електронну пошту, форум, соціальні мережі тощо;

·                     веб-ресурси навчальних дисциплін (програм), у тому числі дистанційні курси, - систематизоване зібрання інформації та засобів навчально-методичного характеру, необхідних для засвоєння навчальних дисциплін (програм), яке доступне через Інтернет (локальну мережу) за допомогою веб-браузера та/або інших доступних користувачеві програмних засобів;

·                     веб-середовище дистанційного навчання - системно організована сукупність веб-ресурсів навчальних дисциплін (програм), програмного забезпечення управління веб-ресурсами, засобів взаємодії суб’єктів дистанційного навчання та управління дистанційним навчанням;

·                     дистанційна форма навчання - форма організації навчального процесу у закладах освіти (ВНЗ, ЗПО, ПТНЗ, ЗНЗ), яка забезпечує реалізацію дистанційного навчання та передбачає можливість отримання випускниками документів державного зразка про відповідний освітній або освітньо-кваліфікаційний рівень;

·                     інформаційно-комунікаційні технології дистанційного навчання - технології створення, накопичення, зберігання та доступу до веб-ресурсів (електронних ресурсів) навчальних дисциплін (програм), а також забезпечення організації і супроводу навчального процесу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення та засобів інформаційно-комунікаційного зв’язку, у тому числі Інтернету;

·                     психолого-педагогічні технології дистанційного навчання - система засобів, прийомів, кроків, послідовне здійснення яких забезпечує виконання завдань навчання, виховання і розвитку особистості;

·                     синхронний режим - взаємодія між суб’єктами дистанційного навчання, під час якої всі учасники одночасно перебувають у веб-середовищі дистанційного навчання (чат, аудіо-, відеоконференції, соціальні мережі тощо);

·                     система управління веб-ресурсами навчальних дисциплін (програм) - програмне забезпечення для створення, збереження, накопичення та передачі веб-ресурсів, а також для забезпечення авторизованого доступу суб’єктів дистанційного навчання до цих веб-ресурсів;

·                     система управління дистанційним навчанням - програмне забезпечення, призначене для організації навчального процесу та контролю за навчанням через Інтернет та/або локальну мережу;

·                     суб’єкти дистанційного навчання - особи, які навчаються (учень, вихованець, студент, слухач), та особи, які забезпечують навчальний процес за дистанційною формою навчання (педагогічні та науково-педагогічні працівники, методисти тощо);

·                     технології дистанційного навчання - комплекс освітніх технологій, включаючи психолого-педагогічні та інформаційно-комунікаційні, що надають можливість реалізувати процес дистанційного навчання у навчальних закладах та наукових установах.

ІІ. Реалізація дистанційного навчання

2.1. Дистанційне навчання реалізовується шляхом:

·                     застосування дистанційної форми як окремої форми навчання;

·                     використання технологій дистанційного навчання для забезпечення навчання в різних формах.

2.2. Запровадження дистанційної форми навчання у ВНЗ, ЗПО можливе за погодженням з МОН України.

Дистанційна форма навчання у ЗНЗ, ПТНЗ запроваджується відповідно до рішення педагогічної ради, погодженого з органом управління освітою, у сфері управління якого перебуває відповідний навчальний заклад (далі - орган управління освітою) (для навчальних закладів комунальної та державної форми власності), та за наявності кадрового і системотехнічного забезпечення, визначеного ЗНЗ згідно з розділом V цього Положення.

(Пункт 2.2 розділу ІІ в редакції Наказу Міністерства освіти і науки № 761 від 14.07.2015)

2.3. Підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації (післядипломна освіта) кадрів за дистанційною формою навчання здійснюються у ВНЗ, ЗПО, ПТНЗ за ліцензованими, акредитованими (атестованими) напрямами підготовки (спеціальностями).

2.4. Для організації дистанційного навчання ЗНЗ можуть створювати у своєму складі класи (групи) з дистанційною формою навчання за погодженням з органом управління освітою.

Дистанційне навчання організовується відповідно до робочих навчальних планів ЗНЗ, що затверджуються наказом керівника ЗНЗ за погодженням з органом управління освітою.

Дистанційне навчання організовується для учнів (вихованців), які:

·                     з будь-яких причин (стан здоров’я, проживання за межею пішохідної доступності до ЗНЗ, надзвичайні ситуації природного або техногенного характеру, воєнний конфлікт, проживання (перебування) за кордоном (для громадян України), на тимчасово окупованій території України або у населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, тощо) не можуть відвідувати навчальні заняття в ЗНЗ;

·                     за результатами останнього річного оцінювання навчальних досягнень опанували програмовий матеріал відповідного класу на високому рівні (10, 11, 12 балів).

Зарахування (переведення) на дистанційну форму навчання здійснюється за письмовою заявою повнолітньої особи та/або батьків (одного із батьків) або законного представника неповнолітньої особи. Приймання відповідних заяв учнів (вихованців) випускних класів ЗНЗ закінчується до початку другого семестру навчання. Рішення щодо навчання учня (вихованця) за дистанційною формою приймається педагогічною радою та оформлюється наказом керівника ЗНЗ.

Рішення щодо продовження навчання учня (вихованця) за дистанційною формою розглядається педагогічною радою ЗНЗ щорічно під час переведення учня (вихованця) до наступного класу.

У випадку припинення (відсутності) причин (обставин), визначених абзацами третім – п’ятим цього пункту, учень (вихованець) згідно з рішенням педагогічної ради ЗНЗ припиняє навчання за дистанційною формою та згідно з власним рішенням (у разі досягнення повноліття) та/або рішенням батьків (одного із батьків) або законного представника і відповідно до законодавства може продовжити здобуття загальної середньої освіти за іншою формою навчання у цьому ж ЗНЗ або в іншому навчальному закладі системи загальної середньої освіти за місцем проживання.

(Пункт 2.4 розділу ІІ в редакції Наказу Міністерства освіти і науки № 761 від 14.07.2015)

2.5. Строк навчання студентів, слухачів, учнів за дистанційною формою встановлюється ВНЗ, ЗПО, ПТНЗ і має бути не меншим, ніж за денною формою за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями, напрямами підготовки та спеціальностями.

2.6. Кількість студентів, слухачів, учнів ВНЗ, ЗПО, ПТНЗ, що навчаються за дистанційною формою, визначається відповідно до рішення вченої ради ВНЗ (ЗПО), педагогічної ради ПТНЗ в межах ліцензованого обсягу підготовки (перепідготовки, підвищення кваліфікації, спеціалізації) за заочною формою навчання та/або в межах ліцензованого обсягу підготовки до вступу у вищий навчальний заклад, підготовки іноземців.

При цьому норматив чисельності студентів та слухачів, що навчаються у ВНЗ, ЗПО за дистанційною формою, повинен становити не менше одного викладача на вісімнадцять студентів (слухачів).

(Пункт 2.6 розділу II доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 660 від 01.06.2013)

2.7. Веб-ресурси, що використовуються у ВНЗ, ЗПО, ПТНЗ для забезпечення навчального процесу за дистанційною формою навчання, мають проходити процедуру перевірки у даному ВНЗ, ЗПО, ПТНЗ. Перевірка веб-ресурсів здійснюється цим навчальним закладом.

(Пункт 2.7 розділу ІІ із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 761 від 14.07.2015)

2.8. Для впровадження навчання за дистанційною формою навчальні заклади можуть створювати центри дистанційного навчання як їх відокремлені структурні підрозділи.

2.9. Технології дистанційного навчання під час організації та забезпечення денної, вечірньої, заочної, індивідуальної та екстернатної форм навчання можуть використовуватись у ВНЗ, ЗПО, ПТНЗ, ЗНЗ за наявності у них відповідного кадрового та системотехнічного забезпечення.

2.10. Рішення щодо використання технологій дистанційного навчання у навчальному процесі ЗНЗ, ПТНЗ, ВНЗ, ЗПО приймається вченою (педагогічною) радою навчального закладу.

ІІІ. Особливості організації навчального процесу за дистанційною формою навчання

3.1. Навчальний процес за дистанційною формою навчання здійснюється у таких формах: самостійна робота; навчальні заняття; практична підготовка (у ВНЗ); професійно-практична підготовка (у ПТНЗ); контрольні заходи.

(Пункт 3.1 розділу ІІІ із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 761 від 14.07.2015)

3.2. Основними видами навчальних занять за дистанційною формою навчання є: лекція, семінар, урок, практичні заняття, лабораторні заняття, консультації та інші.

(Пункт 3.2 розділу ІІІ із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 761 від 14.07.2015)

3.3. Лекція, консультація, семінар, урок проводяться зі студентами (учнями, слухачами) дистанційно у синхронному або асинхронному режимі відповідно до навчального плану.

(Пункт 3.3 розділу ІІІ із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки № 761 від 14.07.2015)

3.4. Отримання навчальних матеріалів, спілкування між суб’єктами дистанційного навчання під час навчальних занять, що проводяться дистанційно, забезпечується передачею відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації у синхронному або асинхронному режимі.

3.5. Практичне заняття, яке передбачає виконання практичних (контрольних) робіт, відбувається дистанційно в асинхронному режимі. Окремі практичні завдання можуть виконуватись у синхронному режимі, що визначається робочою програмою навчальної дисципліни.

3.6. Лабораторне заняття проводиться очно у спеціально обладнаних навчальних лабораторіях або дистанційно з використанням відповідних віртуальних тренажерів і лабораторій.

3.7. До інших видів навчальних занять при здійсненні навчального процесу можуть відноситись ділові ігри, виконання проектів у групах тощо. Ці види навчальних занять можуть проводитись очно або дистанційно у синхронному або асинхронному режимі, що визначається робочою програмою навчальної дисципліни.

3.8. Практична підготовка студентів (учнів, слухачів), які навчаються за дистанційною формою навчання, проводиться за окремо затвердженою навчальним закладом програмою.

3.9. Контрольні заходи з навчальної дисципліни (предмета) при здійсненні підготовки фахівців за дистанційною формою навчання у ЗНЗ, ПТНЗ, ВНЗ, ЗПО включають проміжний (тематичний, модульний), підсумковий та інші визначені ЗНЗ, ПТНЗ, ВНЗ, ЗПО контролі знань, умінь та навичок, набутих студентом, учнем (вихованцем), слухачем у процесі навчання.

Усі контрольні заходи у ЗНЗ, ПТНЗ, ВНЗ, ЗПО можуть здійснюватись відповідно до рішення навчального закладу дистанційно з використанням можливостей інформаційно-комунікаційних технологій, зокрема відеоконференц-зв’язку за умови забезпечення аутентифікації того, хто навчається, або очно.

3.10. Державна атестація при підготовці фахівців за дистанційною формою навчання здійснюється згідно з статтею 7 Закону України "Про вищу освіту".

3.11. Державна кваліфікаційна атестація при підготовці кваліфікованих робітничих кадрів за дистанційною формою навчання здійснюється відповідно до Положення про порядок кваліфікаційної атестації та присвоєння кваліфікації особам, які здобувають професійно-технічну освіту, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства освіти України від 31 грудня 1998 року № 201/469, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 березня 1999 року за № 124/3417.

3.12. Державна підсумкова атестація учнів (вихованців) здійснюється відповідно до Положення про державну підсумкову атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 30 грудня 2014 року № 1547, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 лютого 2015 року за № 157/26602.

(Пункт 3.12 розділу ІІІ в редакції Наказу Міністерства освіти і науки № 761 від 14.07.2015)

ІV. Особливості організації навчального (навчально-виховного) процесу з використанням технологій дистанційного навчання

4.1. У ЗНЗ використання технологій дистанційного навчання зорієнтоване насамперед на такі категорії учнів (вихованців):

·                     особи з особливими потребами;

·                     обдаровані діти та молодь, які спроможні самостійно або прискорено опанувати навчальні програми;

·                     особи, які проживають у географічно віддалених і важкодоступних до ЗНЗ населених пунктах;

·                     учні вечірніх шкіл, які за умовами праці перебувають тривалий час за межами населеного пункту, де розташований ЗНЗ, та учні, які за сімейними обставинами (декретна відпустка тощо) не можуть систематично відвідувати школу;

·                     особи, які бажають отримати додаткові знання паралельно з навчанням у школі;

·                     особи, які готуються до вступу до ВНЗ;

·                     громадяни України, які тимчасово або постійно проживають за кордоном.

4.2. Технології дистанційного навчання можуть використовуватись ЗНЗ при проведенні занять через мережу Інтернет під час карантину; вивченні додаткових (факультативних) предметів; навчанні учнів під час хвороби; виконанні науково-дослідницьких робіт у Малій академії наук України; участі у дистанційних олімпіадах, конкурсах; отриманні консультацій тощо.

4.3. Перелік предметів чи тем навчальних програм, видів навчальних занять, які здійснюються за технологіями дистанційного навчання, визначаються ЗНЗ за погодженням із законними представниками учня (вихованця).

4.4. У ПТНЗ технології дистанційного навчання можуть використовуватись при організації навчального процесу за програмами первинної професійної підготовки, перепідготовки або підвищення робітничої кваліфікації, а також за навчальними програмами з навчальних предметів та професійно-теоретичної підготовки.

4.5. Професійно-практична підготовка здійснюється за дистанційною формою та/або очно у вигляді виробничого навчання, виробничої, переддипломної (передвипускної) практики і проводиться у навчально-виробничих майстернях, на полігонах, тренажерах, автодромах, трактородромах, у навчально-виробничих підрозділах, навчальних господарствах, а також на робочих місцях на виробництві та в сфері послуг або із використанням технологій дистанційного навчання за наявності відповідних веб-ресурсів і можливостей доступу до них.

4.6. Навчання осіб із особливими потребами (у тому числі з порушеннями зору, слуху, опорно-рухового апарату, психічними розладами) передбачає залучення додаткових технологій дистанційного навчання при здійсненні всіх видів підготовки, включаючи професійно-практичну, з урахуванням особливостей розвитку учнів (вихованців).

4.7. У ВНЗ (ЗПО) при організації навчального процесу за будь-якою формою навчання технології дистанційного навчання можуть використовуватись для методичного та дидактичного забезпечення самостійної роботи, контрольних заходів, а також при здійсненні навчальних занять.

V. Забезпечення дистанційного навчання

5.1. Науково-методичне забезпечення дистанційного навчання включає:

·                     методичні (теоретичні та практичні) рекомендації щодо розроблення та використання педагогічно-психологічних та інформаційно-комунікаційних технологій дистанційного навчання;

·                     критерії, засоби і системи контролю якості дистанційного навчання;

·                     змістовне, дидактичне та методичне наповнення веб-ресурсів (дистанційних курсів) навчального плану/навчальної програми підготовки.

5.2. Педагогічні, науково-педагогічні працівники та методисти навчальних закладів, в яких організована дистанційна форма навчання, повинні підвищувати свою кваліфікацію щодо організації та володіння технологіями дистанційного навчання (не рідше одного разу на 5 років та обсягом не менше 108 академічних годин). Кваліфікація працівників, які підвищували свою кваліфікацію, має бути підтверджена документом про підвищення кваліфікації за тематикою дистанційного навчання.

5.3. Системотехнічне забезпечення дистанційного навчання включає:

апаратні засоби (персональні комп’ютери, мережеве обладнання, джерела безперебійного живлення, сервери, обладнання для відеоконференц-зв’язку тощо), що забезпечують розроблення і використання веб-ресурсів навчального призначення, управління навчальним процесом та необхідні види навчальної взаємодії між суб’єктами дистанційного навчання у синхронному і асинхронному режимах;

інформаційно-комунікаційне забезпечення із пропускною здатністю каналів, що надає всім суб’єктам дистанційного навчання навчального закладу цілодобовий доступ до веб-ресурсів і веб-сервісів для реалізації навчального процесу у синхронному та асинхронному режимах;

програмне забезпечення загального та спеціального призначення (у тому числі для осіб з особливими потребами), яке має бути ліцензійним або побудованим на програмних продуктах з відкритими кодами;

веб-ресурси навчальних дисциплін (програм), що необхідні для забезпечення дистанційного навчання, можуть містити:

·                     методичні рекомендації щодо їх використання, послідовності виконання завдань, особливостей контролю тощо;

·                     документи планування навчального процесу (навчальні програми, навчально-тематичні плани, розклади занять);

·                     відео- та аудіозаписи лекцій, семінарів тощо;

·                     мультимедійні лекційні матеріали;

·                     термінологічні словники;

·                     практичні завдання із методичними рекомендаціями щодо їх виконання;

·                     віртуальні лабораторні роботи із методичними рекомендаціями щодо їх виконання;

·                     віртуальні тренажери із методичними рекомендаціями щодо їх використання;

·                     пакети тестових завдань для проведення контрольних заходів, тестування із автоматизованою перевіркою результатів, тестування із перевіркою викладачем;

·                     ділові ігри із методичними рекомендаціями щодо їх використання;

·                     електронні бібліотеки чи посилання на них;

·                     бібліографії;

·                     дистанційний курс, що об’єднує зазначені вище веб-ресурси навчальної дисципліни (програми) єдиним педагогічним сценарієм;

·                     інші ресурси навчального призначення.

Перелік веб-ресурсів навчальних дисциплін (програм), необхідних для забезпечення дистанційного навчання, визначається навчальним закладом залежно від профілю навчальної дисципліни.

Для забезпечення дистанційного навчання учнів, вихованців, студентів, слухачів навчальний заклад може створювати власні веб-ресурси або використовувати інші веб-ресурси, що підлягають перевірці у цьому навчальному закладі.

Директор департаменту
вищої освіти       Ю.М. Коровайченко

  

Коментарі